Zejtra napořádFilmy
CZ
EN
Tmavý režim
Tmavý režim
Použít nastavení systému
Tento web používá cookies, aby vám při návstěvě mohl nabídnout co nejlepší zážitek. Proto potřebujeme váš souhlas s jejich používáním. Můžete ho později kdykoliv odvolat kliknutím na odkaz v pravé části webu.
Název
Platnost Typ
cookie_consent
30 dní Nezbytné
__gads
390 dní Analytické
__gpi
390 dní Marketingové
lang
30 dní Nezbytné
theme
30 dní Nezbytné
theme_os
30 dní Nezbytné
Seznam cookies

Temný osud nejen v názvu

9. února 2020
5 min. čtení

Terminátor se po opravdu špatném pokusu o pokračování nesoucím název Genisys vrátil s ambiciózním dílem Temný osud. Jeho ambice spočívala v odstřižení slabých článků série – všech dílů vyjma prvního a druhého – a návratu Jamese Camerona, i když tentokrát pouze v roli producenta.

Trailery lákaly na návrat Sáry Connorové znovu v podání Lindy Hamilton, Arnolda Schwarzeneggera v nespecifikované roli a Mackenzie Davis coby hodné „terminátorky“ Grace, která je ale tentokrát jen vylepšeným člověkem, ne strojem. Záporákem je nyní už pravý terminátor, model Rev-9. Ten je kombinací tekutého pojetí ala T-1000 ze Dne zúčtování a klasického robota, který tvoří jeho kostru, která ale dokáže fungovat nezávisle na tekutém těle, které rovněž dokáže pobíhat a škodit samo o sobě, jen se dokáže snadno rozprsknout. To však není problém, protože se umí zase stéct dohromady a případně se i efektně spojit se zmíněnou kostrou. Jeden problém však tento terminátor má – jmenuje se terminátor.

Tady začínají spoilery, na které obvykle neupozorňuji, ale udělám výjimku, protože se tentokrát hodlám do příběhu navézt naplno a zkritizovat prakticky každou jeho část, takže budiž vám toto varováním.

Proč je název terminátor problém?

Sára Connorová zachránila Johna a hodlala si s ním užívat prázdniny až do konce světa, který tentokrát měl přijít už zcela nenásilnou cestou, SkyNet je totiž minulostí, respektive minulou budoucností. Ukázalo se však, že když byl ještě aktuální budoucností, vyslal terminátorů víc, než jen T-1000 v druhém díle. Jeden z nich Sáru a Johna vystopuje, Johna okamžitě zabije a znovu odkráčí. Sára je zlomená a od té doby jen jezdí po Americe a zabíjí terminátory, kteří přicházejí z budoucnosti. Jak o nich ví? Někdo jí posílá zprávy, ale to není podstatné.

Problém je ale v tom, že už nemají odkud přicházet, SkyNet už neexistuje a existovat nebude. V budoucnosti zuří sice jiná válka s jinou umělou inteligencí, ale ta tyhle terminátory neposílá, protože začne posláním jednoho (polotekutého Rev-9), proto jediné vysvětlení zůstává, že je poslal SkyNet do této doby z libovolného důvodu a oni se tu objevují, protože se už dostali do procesu cestování časem, takže sice odnikud fakticky nepřicházejí, ale přesto přijdou. To bych jako vysvětlení bez výhrad přijal, ale film mi ho nenabídl ani v náznaku. Mám proto obavu, že to tvůrci buďto zapomněli vysvětlit, nebo si to vůbec neuvědomili.

Stále jsem ale nevysvětlil, proč je problém slovo terminátor. Protože ho posílá jiná umělá inteligence z jiné budoucnosti. A byť chápu, že to slovo je dejme tomu logické a přišla by s ním každá UI, těch náhod je na můj vkus nějak hodně.

Nová budoucnost se s tou původní shoduje takřka ve všem, kromě názvu UI – Legie, jejího původu (dobově aktualizovaný: SkyNet byl vojenský, Legie je zřejmě prostého IT původu) a označení lidského odboje, na kterém údajně záleží, přičemž za mě je to prostě jen absurdní…

Původní lidský odpor se nijak nejmenoval a mluvilo se o něm prostě jako o „hnutí odporu“. Když toto označení Grace nic neříká, Sára dodá slovo „lidského“. Jde tedy o „hnutí lidského odporu“, což je zkrátka popis skupiny. Grace nechápe, protože její skupina lidí odporující strojům se nenazývá nijak, nejblíže názvu má věta: „…ze sběračů odpadků jsi udělala milice a z milice zas armádu.“

SkyNet a Legie se rovněž shodují v použití slova terminátor, vytvoření stroje času a používání ho za shodným účelem. Za mě je to prostě deadpoolovské „lazy writing“, protože je to jen přejmenovaný SkyNet a vynucena tabula rasa pro sérii.

Obrázek 1

Scénář? Snadno!

Ten je tak idiotsky hloupý a drzý, že jsem jen zíral a občas křičel na televizi jako fanoušek fotbalu, který by to „hrál líp“, jenže tohle by líp zahrál opravdu kdokoliv.

Tady se přiznám, že jsem celkem dlouho vymýšlel vhodnou metaforu, ale nakonec jsem se rozhodl, že vás nechám, abyste si obrázek udělali sami.

  • Grace se snaží bojovat s Rev-9, ale už to s ní vypadá bledě — přijíždí Sára

  • Grace neví, kdo Sára je, nechá ji bojovat s Rev–9, ukradne jí auto — ujíždí

  • Grace Sáře ujíždí, ale scénář vyžaduje, aby se sešly — Grace musí zpomalit

  • Grace nechce zpomalit, ale musí zpomalit — Grace zkolabuje

  • Grace zkolabovala, to musí mít nějaký důvod — vymyslíme logický důvod

  • Grace potřebuje léky, proto kolabuje — dáme Grace léky

  • Grace potřebuje léky pořád — připraví si tři obrovské stříkačky s dávkou léků

  • Grace bojuje v letadle a zbývá jí poslední stříkačka — fakt, že Grace bojuje znamená, že se vysílí a bude stříkačku potřebovat

  • Grace a všichni spolu s ní bojují — bojují v letadle, do kterého narazí jiné letadlo; seskočí v autě s rozbitými padáky, dopadnou na přehradu; spadnou s autem do vody; ve vodě bojují s Rev-9; vylezou na souš a Grace začíná kolabovat

  • Grace ztratila stříkačku — Grace umře

  • Grace neumře — hodný terminátor, který rovněž bojoval v letadle, ze kterého spadl do vody a v ní bojoval s Rev-9, podává Grace stříkačku

  • Grace si neporušenou stříkačku bere — hodný terminátor dodává: „To sis zapomněla v letadle.“

Zkrátka takové menší opakované scenáristické ex machina. Hlavně části s kolapsem při útěku a uchráněním obří stříkačky s jehlou při všech těch letadlo-vodních hrátkách…

Obrázek 2

Girl power nenásilně

Jediné, za co můžu a musím film pochválit, je, že celé to téma se silnými ženami je přirozeně přítomné, a ne nijak násilně tlačené. Všechny tři jsou skutečně nějakým způsobem silné – Sára klasicky, Grace zjevně a Dany („nový John“ – tak ji ve filmu skutečně několikrát Sára označí) napůl zjevně a napůl uvěřitelně z flashbacku z budoucnosti. To opravdu chválím a zároveň respektuji, protože v dnešní době se o to všechny filmy buďto snaží nebo to považují za nutnou položku k odškrtnutí. Pokud tahle myšlenka musí ve filmu být, je třeba, aby to bylo zcela přirozeně.

Za mě to skutečně nelze řešit způsobem ala Avengers, kdy se na okamžik všechny ženské postavy sejdou, jedna z nich pronese něco na způsob „Jedna za všechny, všechny za jednu,“ a v rámci sekund se rozejdou, je po emancipaci, ale položka je odškrtnuta.

Závěr

Z filmu jsem zklamaný. To co si scénáristé v dnešní době nenáročného popkornového diváka dovolí, mě překvapuje, štve a děsí. Skutečnost, že někdo opakovaně dokáže pohřbívat původně úspěšnou sérii a ještě si troufne proklamovat, že to tentokrát zvládne lépe, mi prostě vadí… Nejhorší je ale fakt, že při tom ještě oficiálně odřízne filmy, které byly buďto lepší, nebo v nejhorším jen stejně špatné jako ten, se kterým právě přišel.

Terminátor 3: Vzpoura strojů nebyl špatný film, a byť nebyl nijak výjimečný, atmosférou a zpracováním úspěšně navazoval na druhý díl. A z oficiálního hlediska právě zásadně klesl na ceně…

Štítky

Komentáře

Přečtěte si dále

Obrázek v plné velikosti