zejtra napořád
Tmavý režim
Tmavý režim Použít nastavení systému

Adult World

4 min. čtení

Podle data v souboru jsem měl film Adult World uložený a připravený ke zhlédnutí přes čtyři roky. Jistě že jsem ho celou tu dobu neodkládal, ale jednoduše na něj zapomněl. A teď jsem na něj díky dvěma skutečnostem narazil na disku a měl jsem z něj dvakrát obrovskou radost. Nejdřív z toho, že jsem ho našel, díky automatickému přehrávání dalšího filmu a filmu Ad Astra, který je abecedně těsně před ním (takže přeci jen byl k něčemu dobrý!), a podruhé poté co jsem ho dokoukal.

Emma Roberts, Evan Peters a John Cusack v hlavních rolích byli tehdy důvodem, proč jsem si film obstaral, nyní byli i důvodem, proč jsem si ho konečně pustil. A čím že mě tak zaujal? Vlastně ani nevím, snad kombinací všeho, o čem je, i když jednotlivé části nemají takovou sílu, nebo možná tím, že jde o iluzorní a zjednodušený pohled na život dospívající dívky, o kterém já vím sice houby, ale tuším, že určitě není tak pokroucený jako ho má Amy.

Začal bych tím, že je film velmi jednoduchý a přímočarý. Sleduje příběh mladé dívky Amy, v jejímž životě se najednou objeví tři muži, přičemž jeden z nich je transvestita, a s nimi řeší svůj zásadní životní problém – chtěla by být významnou spisovatelkou poezie, ale nikdo o její tvorbu nemá zájem. Ona nechápe proč a nepřestává se snažit dál. Všechno ostatní jde stranou, problémy ale i další součásti života. Neřeší kluky, školu, práci, peníze… Poslední dvě jmenované je ale nucena začít urychleně shánět a dostane se tak až do malého krámku v centru, který se jmenuje právě Adult World a prodává přesně to, co byste hádali – erotické pomůcky a porno filmy. Amy ale nemá na vybranou a tak místo pokladní vezme.

Při sledování filmu brzy nabudete správného dojmu, že se celý příběh odehrává z pohledu scénáristy, který měl při psaní před očima pouze Amy a všechny ostatní postavy zjednodušil natolik, že na plátně prakticky čekají na to, až s ní budou moci znovu interagovat.

Důležité je, že to tentokrát nemyslím jako výtku. Film se mi právě proto líbil. Vzpomněl jsem si při něm na hodinu ZSV, při které jsme se učili, že malé děti (snad do dvou let?) vnímají svět tak, že v momentě, kdy předmět nebo osoba zmizí z jejich zorného pole, přestane pro ně existovat. Jakoby tu byli jen oni, všichni ostatní byli jen kulisy a to do té míry, že žijí jen tehdy, když s dítětem nějak interagují. No tak to přesně je Adult World v kostce.

Obrázek 11

Krom toho má Amy samozřejmě i nějaké ty problémy a film příběh. Žádná z postav sice neprojde byť sebemenším vývojem osobnosti, neexistují žádné zvraty krom jednoho klišé, které se záhy snadno vyřeší, a je tu i finální prozření, že všechno špatné je k něčemu dobré a ne každý umělec musí jít za slávou a prezentovat se světu. Nabízí se zamyšlení, kdo je tím pravým umělcem, jestli ten, který své dílo chce prezentovat, nebo ten, který ne? A je správné chtít oslavnou zpětnou vazbu? Možná, ale je dospělé vyhýbat se té špatné? A nestačí k radosti jen málo? Nejsou dětské krůčky počátkem dlouhého běhu a možná i vyhraného závodu? A jde v něm o to vyhrát, nebo se stačí zúčastnit?

Toto nejsou otázky, které by film explicitně pokládal, ale v souvislosti s jeho dějem a závěrem vás napadnou. A to je přesně to, co na filmech oceňuji zejména – přesah – ten, který jsem u filmu Ad Astra a v zápisku o něm postrádal. Přesah sice neměl, alespoň ne ten abstraktní, ale jeho doslovným přesahem bylo automatické spuštění Adult Worldu, takže minimálně tentokrát se vyplnilo, že něco špatného bylo k něčemu dobré.

Závěrem bych chtěl zmínit, že největší problém filmu podle mě spočíval v postavě spisovatele poezie Rata Billingse (John Cusack), který byl pro Amy nedobrovolným mentorem a když už k tomu byl donucen, užíval si to nevkusným způsobem. Byl k Amy nepřetržitě hrubý a kritický, ale nikoliv konstruktivně. A byť jsme si my i Amy měli nakonec uvědomit, že to dělá pro její dobro, forma mi nepřipadala ani funkční, natož ideální, ani vtipná. V případě této postavy mi obzvlášť chyběl jakýkoliv náznak vývoje. V několika scénách se už už zdá z Ratova výrazu, že si něco uvědomil, ale pak to vezme zpět dalším rádoby vtipným a stylovým kopnutím do Amy. Význam jeho role chápu, ale ve filmu, ve kterém neexistuje možnost pro postavu se jakkoliv osobnostně posunout, mi vadila. Myslím, že jméno Rat (krysa) se k němu opravdu hodilo…

Komentáře

Přečtěte si také

Obrázek v plné velikosti