Zejtra napořádFilmy
CZ
EN
Tmavý režim
Tmavý režim
Použít nastavení systému

Bayova otřesná Ambulance

Sleduju Ambulanci, volej sanitku!
16. srpna 2022
Obsahuje spoilery
3 min. čtení

Další z velkých hollywoodských příslibů, který láká na jednoduchou akční premisu, kterou doručí slavný režisér v honosném hávu. Promítačka běží, film už se odvíjí; divákův tep je zrychlený a popkorn létá vzduchem. Jenže tak slavné to nebude…

Bayovi první Transformeři se mi líbili, kvalita těch dalších měla ale sestupnou tendenci. A to, že jich natočil už pět, vám možná uniklo. Stejně tak nejspíš netušíte, že natočil dva filmy o Želvách Ninja, pro Netflix silně promovaný film 6 Underground s Ryanem Raynoldsem a jako nejnovější počin i rádoby velkolepou Ambulanci.

Hrají v ní Jake Gyllenhaal a Yahya Abdul-Mateen II, kterého jste mohli naposledy vidět v hororu Candyman nebo jako Morphea ve čtvrém Matrixu. Oba herci jsou velmi sympatičtí, jen Jake Gyllenhaal opět hraje sobě klasického lehce vyšinutého chlapíka, který má vše zdánlivě pod kontrolou. Druhý herec, jménem mně neznámý, je jedním z největších kladů filmu. Trojici hlavních postav doplňuje Eiza González, Bayova nová Megan Fox, která si zahrála v nepovedeném filmu Bloodshot nebo na chvilku v Alitě.

Děj filmu je namísto příběhu dán výhradně chatrným námětem, jakýkoliv přesah v něm proto nehledejte. Jeho vyznění vtipně připomíná bajku, ve které se zvířátko na začátku k něčemu vyjádří, pak se mu přihodí děj a na konci se ponaučí. Něco jako jednotlivé díly českého seriálu Hospoda, mimochodem podstatně kvalitnějšího počinu než je tahle Bayova hů hů.

Shrnutí příběhu

Jeden zloděj a jeho extrémně „no name“ komparz,… chci říct komplici, mají naplánované vloupání do banky. Jedná se o neuvěritelně jednoduchý plán: vejdeme dovnitř, otočíme cedulku „otevřeno“, aby dovnitř nechodili lidé, vykrademe sejf a zas půjdeme. Proto je zpětně velmi zarážející, proč Gyllenhaal tak neústupně trval na tom, aby se k lupu přidal jeho nevlastní bratr.

Divákovi je ale jasné, že vyšinutý Jake jen chtěl mít svého bratra při sobě, případně ho do věci namočit, aby v tom nebyl sám. To bylo ostatně jejich obyčejem už od dětství. Tentokrát ale vše plánoval bez něj a jeho přítomnost při finálních minutách příprav byla zcela náhodná. Už tady film přestává dávat smysl, a to jsme teprve v prvních 20 minutách…

Zbytek filmu je tvořen tou nejpomalejší automobilovou honičkou, jakou kdy svět filmu viděl. Pomalejší než nahánění starostova pobočníka v seriálu The Book of Boba Fett. Za účasti vrtulníků, policie, FBI, novinářů i elitního lovce bankovních zlodějů, který se ukázal být neschopný už v samotném úvodu filmu, se Jake s bratrem projíždějí městem třicetikilometrovou rychlostí… V Almbulanci! Tadá, teď už dává smysl alespoň název filmu.

K tomu všemu bych přidal snad jen zmínku o transformerovsky (ne)humorné vsuvce v podobě apatického psa toho elitního policisty, jehož přítomnost má pro děj i film má asi tak stejný význam jako rodiče Sama Witwickyho v druhém díle Transformerů.

Obrázek 1

Ani Bayovy trademarkové záběry a filmařské postupy nepadají na úrodnou půdu, protože buď selhal střihač, nebo sám režisér přišel už i o ten poslední kousek citu pro návaznost záběrů. Několikrát si dokonce ve stylu Jiřího Babicy řekl, že když nemůže mít jeden dlouhý krouživý záběr z podledu, dá tam dva a prostě je v náhodný moment sešije. Tak odvážná sázka na to, že několika divákům bude záběr připadat boží, protože v ten pravý moment mrknou, budiž pochválena.

Závěr

Ambulance nestojí za váš čas, energii a už vůbec ne peníze. Je mi to líto, protože Jaka Gyllenhaala mám rád, jako asi každý, přesto jsem byl v šoku, v jakém filmu ho právě sleduji. A byť mám dlouhodobě vůči hodnocení uživatelů na ČSFD své výhrady a ani s těmito konkrétními procenty nemohu souhlasit, dostal od nich seriál Hospoda o procento vyšší hodnocení než tahle otřesná ambulantní jízda. A to je vlastně docela legrační…

Komentáře

Obrázek v plné velikosti